1.Teknoloji ve Tasarım Öğreniyorum
Buluş: Daha önce var olan; ama var olduğu bilinmeyen bir şeyin öğrenilmesidir. (Her buluş icatları ortaya çıkarır. Newton’un yer çekimini fark etmesi, Arşimet’in suyun kaldırma kuvvetini fark etmesi, dünyanın ve gezegenlerin hareketlerinin öğrenilmesi, gelgitlerin oluşması, geometrik şekillerin iç açılarının bilinmesi buluş örnekleridir.)
İcat: Bir şeyin, insanların gösterdiği çaba ve araştırmalar sonucunda geliştirilerek yenilik haline getirilmesidir. (Her icadın sahibi bilinemeyebilir. Her icat günümüz teknolojisine ait olmayabilir. Bilgisayar, kürek, tekerlek, saat gibi günlük yaşantımızda kullandığımız her ürün kendi çağının gerektiği teknolojide üretilmiş ve gelişen teknolojiyle birlikte yenilenmektedirler.)
Keşif: Daha önce var olan herhangi bir kara parçası, gezegen, bitki, hayvan ve canlı türünün fark edilmesine keşif denir. Daha çok coğrafya ile ilgilidir. (Amerika kıtasının bulunması, Ay’a ayak basılması, Lotus bitkisinin bulunması, Mars’ta su varlığının bulunması keşif örneklerindendir.)
Buluşu ortaya çıkaran kişi “bilim insanı” keşfi gerçekleştiren kişiye “kaşif”, icadı yapan kişiye “mucit” adı verilir.
Bilim: Deney ve gözlem ile araştırma bulgularına dayanarak, neden sonuç ilişkisi bulmaya çalışan, olay ve olguları yöntemlere dayalı olarak çözümleyip genellemelere ulaşan sistematik bilgiler bütünüdür. (Bilim geniş kapsamlı düşünülür. Fen bilimi, Dil bilimi, Sosyal bilimler, Din bilimi gibi.)
Endüstri: Hammaddelerin veya yarı işlenmiş maddelerin kullanıma hazır hale getirilmesidir. (Endüstri denince akla sanayi, üretim yapılan yer, fabrikalar gelmelidir.)
Endüstri Dönemleri
(Endüstri dönemleri her biri yaklaşık olarak kullanıldığı yüzyılı temsil edecek şekilde ayrılmıştır. Her dönemde kendine özgü yöntemler kullanılarak üretimde çağa uygun teknolojiler kullanılarak verim, kalite ve yöntemler geliştirilerek artırılmak hedeflenmiştir.)
Endüstri 1.0: Su ve buhar gücünün kullanılması (18.yy)
Endüstri 2.0: Elektrik ve iş bölümüne dayalı seri üretim (19.yy)
Endüstri 3.0: Elektronik sistemlerin kullanılması (20.yy)
Endüstri 4.0: Üretimde makinelerin yapay zeka kullanımı (21.yy)
Yapay Zeka: Görevleri yerine getirmek için insan zekasını taklit eden ve topladıkları bilgilere göre yinelemeli olarak kendilerini iyileştirebilen sistemler veya makineler anlamına gelir. (Yapay zeka bir algoritma ile çalışan sistemdir. Kişilerin günlük yaşantılarını takip ederek, yaşamı daha pratik hale getirmek üzere alternatifler önerir.)
Teknoloji: Alet ve aracın yapılması için sahip olunması gereken bilgi, tecrübe ve yetenektir. Bulunduğu çağa göre değişken özellikler gösterir. (Herhangi bir ürün incelendiğinde o ürünün üretildiği zaman aralığı arasında fikir verebilecek özellikler barındırır.)
Tasarım: Yapılması planlanan bir projeyi biçimlendirmek ve kurmaktır. Tasarımlar görsel duyulara hitap eder.
Tasarım Çeşitleri
- Endüstri Tasarımı: Araç gereç, cihaz ve makine gibi tüm araçların 3 boyutlu olarak tasarlanması ve geliştirilmesidir. (Endüstriyel ürünlerdeki tasarımlar, yani günlük yaşantımızda kullandığımız tüm ürünlerin görsel yapıları için endüstri tasarımından bahsedilebilir.)
- Grafik Tasarımı: Tabela, kitap kapağı, el broşürü, ürün ambalajı, film afişi gibi okunan ve izlenen görüntülerin tasarımını yapmaktır. (Üretildiği içerik konusunda en uygun ve dikkat çekici tasarımlar oluşturmakla ilgilidir.)
- Çevre Tasarımı: Bahçe, park, bina, site tasarımını kapsayan çalışma alanıdır. (Çevre tasarımındaki amaç, yaşanılan ortamı en kullanışlı hale getirmek olmalıdır.)
- Mimari Tasarım: Yapı ve mekanların tasarımını yapmak, çeşitli mimari sorunlara çözüm tasarlamaktır. (İlerleyen haftalarda mimari tasarım konusunda ayrıntılı bilgiler öğrenilecek ve somut ürün ortaya çıkarılacaktır.)
Etkinlik 1: (Her öğrenci birbirinden farklı olmak üzere bir teknolojik ürün belirleyecek, bu ürünün geçmişteki ve günümüzdeki özellikleri en az 5 madde olmak üzere yazıldıktan sonra yine en az 5 madde olmak suretiyle hayal gücünü de kullanarak gelecekteki halleri hakkında bilgiler üretilecektir.)
Televizyon
Geçmiş:
- Eskiden televizyonlar tüplüydü
- Siyah beyaz ekran görüntüsü vardı
- Kumanda bulunmuyordu
- Tek bir kanal vardı ve kanalın açılış kapanış saatleri mevcuttu
- Fazla yer kaplıyordu ve çok ağırdı
Günümüz:
- Lcd, Led gibi özellikleri ile televizyonlar ince
- Çoklu renk seçeneği mevcut olup, 4K, 8K, 16K seçenekleri ile çok net görüntüler elde edilebiliyor
- Ses ve görüntülü komutlar ile kullanım sağlayabiliyor
- Binden fazla kanal seçeneği mevcut
- Yapıları ve askı aparatları sayesinde duvara monte edilebiliyor
- Sadece görüntü değil, radyo ve internet seçenekleri mevcut
Gelecek:
- Öğrencinin hayal gücüne göre gereken cevaplar sıralanacak.
Etkinlik 2: (Her öğrenci az önce seçmiş olduğu ürünün günümüzdeki hallerini düşünerek en az 5 madde olmak üzere bizleri etkileyen olumlu ve olumsuz yönlerinin neler olduğunu sıralayacak.)
Etkileşimli Tahta
Olumlu Yönleri:
- Dersi sadece sesli olarak dinlemiyor, aynı zamanda çeşitli görsel ve videolarla çeşitlendirebiliyoruz
- Gelişen teknolojiyi eğitim alanında kolaylıkla kullanabiliyoruz
- Görsel zekamız ile konular daha iyi anlaşılabiliyor
- Projeksiyon gibi kablo kalabalığı oluşturan ve görüntü kalitesi düşük olan cihazlardan daha kullanışlı
- Örnek soru çözümlerinde çok hızlı hareket edip, daha fazla soru çözebilme imkanı sağlıyor
Olumsuz Yönleri:
- Öğrenciyi klasik ders yöntemlerinin dışına itiyor
- Az da olsa radyasyon oluşumu ile sağlığımıza zarar verebiliyor
- Elektrikle çalıştığı için elektriğe bağımlı olarak ders işleniyor. Elektrik kesintisinde kullanılamıyor
- Arıza yapma olasılığı mevcut ve eğitimde masrafa neden olabiliyor
- Yapısında elektrik olduğu için sınıf ortamında ve teneffüslerde güvenlik açıkları oluşturabiliyor
Etkinlik 3: (Vakit kalırsa her öğrenci günlük yaşantısından yola çıkarak sorun olarak belirttiği bir durumu dile getirerek, bu durumu ortadan kaldıracak en az 5 maddeden oluşan olası çözüm önerilerini sıralayacaktır.
Sorun: Derste arka sırada oturan öğrencilerin sınıf tahtasını görememesi
Olası Çözümler:
- Oturma düzenini öğrenci boyuna göre yerleştirmek
- Sınıfın zeminini basamak şeklinde arkaya doğru yükseltmek
- Kullanılan sıra ve masaların boylarının yükseltilebilir özellikte olması
- Sınıf tahtasının boyutunu büyütmek ve daha büyük bir şekilde yazmak
- Sınıfın her bir kenarına elektronik panoların bulunması ve derslerin bu panolarda da gösterilebilmesi
- Her öğrencinin sırasında tahtadaki görüntüyü yansıtabilecek teknolojik bir ürünün bulunması
Belirlenen Çözüm: Kullanılan sıra ve masaların boylarının yükseltilebilir özellikte olması (Çizimi defterlere yapılır, renklendirme ve ayrıntılı çizim istenmez)