3.Tasarım Odaklı Süreç

Bu bölümde üretilmesi planlanan bir ürünün tasarım süreci ile tasarlanan ürünün kullanıcılara tanıtılması ve pazarlanması süreci hakkında bilgi verilmektedir. Tasarım sürecinin ilk aşaması olan problem tanımlama ile başlayıp son kullanıcıya ulaştırılmasına kadar geçen süreç hakkındaki çalışmalar aktarılmaktadır.
1. Problem Tanımlama: Günlük yaşantımızdan yola çıkarak hayatımızda değiştirmeyi ve geliştirmeyi istediğimiz herhangi bir durumu ifade etmek durumudur. Örneğin sınıfımızda ders işlerken dersi anlamamızı engelleyen durumlarla karşılaşabiliriz. Burada önemli ölen tanımladığımız problemi net olarak ifade edebileceğimiz, özellikle cümle kurarak oluşturmamızdır. (Tek kelime ile problem tanımlanmaz)
2. Araştırma: Tanımlanan problemin sebeplerinin sıralanması ve problemin ortadan kaldırılabilmesi için ihtiyaç duyulan bilgilerin toplanması sürecidir. Bu aşamada problemin niteliğine göre internet üzerinden araştırılabilir, durumu gözlemleyerek, problemi oluşturan unsurlara sorular sorarak bilgiler toplanıp, sıralanır. Aynı şekilde problemin çözümü için de ihtiyaç duyulan çözüm önerilerinin araştırılması ve bilgi toplanıp, sıralanma işlemi yapılır.
3. Planlama: Bir önceki aşamada elde ettiğimiz verileri kullanarak ergonomi, estetik, yaratıcılık, özgünlük, işlevsellik ve ekonomiklik durumlarına en uygun olan tasarım odaklı süreç planlanır. Ürünü ortaya çıkarmadan önce ölçeklendirme ve taslak çizimler oluşturulmalıdır.
4. Oluşturma: Önceki aşamadaki planlamaya uygun olarak malzemeler temin edilerek somut bir çalışma ortaya çıkarılır. Bu aşamada yapılan işlemler sırasıyla kayıt altına alınır. Süreç sonunda planladığımız şekliyle bir ürün ortaya çıkacaktır.
5.Değerlendirme: Ortaya çıkardığımız ürüne başlangıçta tanımladığımız problem sorusu sorularak sorunun ortadan kaldırılıp kaldırılmadığı değerlendirilir. Sorun ortadan kalkmışsa planlamış olduğumuz süreç doğru şekilde devam etmektedir. Sorun ortadan kalkmamışsa planlama sürecine geri dönülerek tekrar değişiklik yapılır ve süreç bu aşamadan tekrar devam eder. Bu aşamada elde edilen sonuçlar olumlu ya da olumsuz olsa da sebepleriyle sıralanır.
6. Yeniden Yapılandırma: Bir önceki aşama olumsuz bir şekilde değerlendirildiğinde tasarlanan süreçte yapılması gereken değişiklikler gerekçeleriyle birlikte bu aşamada sıralanır ve yeniden yapılandırılır.
7. Tanıtım ve Pazarlama: Değerlendirme aşamamızdaki sonucumuz olumlu sonuç verdiğinde bulunduğumuz aşamadır. Bu aşama ürünümüzü son tüketicilerin kullanımına sunmadan önceki aşamadır. Bu aşama 8.sınıftaki tanıtım ve pazarlama konusunda gerekli bilgiler edinildikten sonra işlenmektedir.
Etkinlik Süreci
Tasarım süreci aşamaları hakkında bilgi verildikten sonra bu konu ile ilgili etkinlik yapılmaktadır. Bu etkinlik için farklı yöntemler uygulanabilir. Örneğin sorun oluşturabilecek maddeler ortak bir başlık altında verilip öğrencilerden aynı tarz soruna cevap aramaları istenebilir. Bu yöntemde öğrencilerin çözümleri genelde birbirine benzediği için tercih edilmeyebilmektedir. Bu sebeple ortak bir başlık yerine gruplara ayrılarak farklı başlıklar ile çalışma yapılması istenebilir. (Grup çalışması değildir, konu başlığı gruplandırılır, çalışmalar bireysel yapılır.) Her öğrenci günlük yaşantısından yola çıkarak değiştirmek istediği sorunlar üzerinde de çalışma yapabilir. ( Bu durumda öğrenciler geniş bir yelpazeden baktıkları için sürekli fikir değiştirmek isteyebiliyor.) Bir başka yöntemde ise öğrencileri de sürece katarak sırayla her öğrenciden iki nesne söylemeleri istenip tahtaya bu nesneler yazılarak tüm nesnelerin birbiriyle ikili olarak birleştirilmesi hayal gücüyle sağlanması istenir. Öğrenciler nesneleri ikişerli olarak birbiriyle bir araya getirerek farklı ürünler tasarlayabilirler. Burada öğrencilerden akıllı ürün olarak nitelendirilen telefon, tablet gibi nesneler ile nesneyi oluşturan cam, ahşap gibi hammaddelerin söylenmemesi gerektiği vurgulanmalıdır. Her nesne birbiriyle bir kere eşlenecek şekilde düşünmeleri istenerek birleştirilmesi gerektiği ve piyasada var olanın dışında özgün bir birleştirme yapılması vurgulanır. Ayrıca birleştirilen her iki nesnenin de birleştikten sonra da kendi özelliğini yansıtacak şekilde düşünmeleri istenir. Sırayla öğrencilere eşleştirdikleri tasarımlar okutularak ilgi çeken ya da öğrencinin en çok sevdiği tasarım hakkında bilgi istenir. Daha sonra seçilen üç tasarımın taslak çizimi yapılır. Taslak çizimler kontrol edilerek biri seçilip ayrıntılı çizimi yapılır ve tasarımlarına birer isim vermeleri istenir. Ayrıca öğrencilerden tasarlanan ürün hakkında açıklama yapılması istenerek, çalışmaların sınıfa sunumları istenir ve izlenir. (Bu yöntemde nesne seçimleri öğrenciler tarafından yapıldığı için öğrencilerin söyledikleri nesneler sonucu aynı tasarımlarda yoğunluk olması gibi sorunlar ortaya çıkabilmektedir.)



