COCA-COLA
Logo hikayeleri deyince en çok merak edilenler arasında Coca-Cola mutlaka vardır. 19.yüzyılın sonunda Jhon Pamberton tarafından formüle edilerek ilk patentli ilaç olarak satılan Coca-Cola’yı 1887 yılında Asa Griggs Candler satın aldı ve dünyanın en meşhur içeceği haline getirdi. Logonun en eski hali 1885 yılında John Pemberton’un yardımcı ve muhasebecisi Frank Mason Robinson tarafından tasarlandı. Jhan Pemberton, kolanın adını aldığı bitkinin orijinal isminde bulunan “K” harfini, el yazısı ile oluşturulmuş logoda harika duracağını düşündüğü için “C” harfine çevirmiş ve bugün bildiğimiz Coca Cola logosu haline getirmiştir.
BMW
Yaygın olarak BMW diye bildiğimiz şirketin tam adı Bayerische Motoren Werke, olup merkezi Munih, Baverya’dır. 1917 yılında Franz Josef tarafından kurulmuştur. Logosu grafik tasarım tarihinde en iyi logo olarak kabul edilir. Amblem, mavi ve beyaz renkte dört kadrandan oluşmaktadır. Bu kadranlar 1. Dünya savaşı sırasında üretilen milis uçaklarının mavi gökyüzünde görünen beyaz pervanelerini betimlediği söylenmektedir.
SIEMENS
Logo hikayeleri arasında en ilginç olanı diyebiliriz. 1847 yılının Ocak ayında Werner von Siemens tarafından kurulan Alman menşeili firma, elektronik, elektrik mühendisliği, otomasyon, ev aletleri ve sağlık ile ilgili çeşitli ürünler üretmektedir. Yıllar içerisinde fazlaca değişikliğe uğrayan amblemi dünyada en çok bilinen logolar arasındadır. İlk Logosu 1899 yılında, firmanın ilk ismi olan “Siemens & Halske” kelimelerinin baş harflerinden oluşan bir monogramdı. Yıllar içerisinde hem firma isminde hem de logoda çeşitli değişiklikler olduğunu görüyoruz.
APPLE : 1 Nisan 1976 yılında kurulmuş olan firmanın ilk logosunu Ranold Wayne, Isaac Newton’un yerçekimi kanununu bulmasına sebep olan elmadan ilham alarak tasarlamıştır. Sonraki renkli ve ısırılmış şekilli elma logosunu ise Rob Janoff, bilgisayarın babası olan Alan Turing’in siyanürle zehirlenmiş bir elma yiyerek intihar ettiği efsanesini ve markanın, bilgi teknolojilerinde renklerin doğuşunu temsil ettiğini totemini birleştirerek tasarlamıştır.
Google dünyanın en büyük arama motorlarından biri. Merkezi Mountain View, California’da bulunan şirket, 1998’de Sergey Brin ve Larry Page tarafından kurulmuştur. İlk kurulduğunda orijinal ismi “BackRub” olan Google’ın şimdiki logosunu Ruth Kedar tasarladı. Google Doodle ismi ile doğaçlama olarak sürekli yenilikçi tasarımlar hazırlamaya, Dennis Hwang ve ekibi 1999 yılında başladı. Şimdiye kadar 1500’den fazla doodle tasarlanmıştır.
PEPSI
Farmakolog Caleb D. Bradham tarafından 1893 yılında formüle edilerek üretilmiştir. Ağustos 1898’de “Pepsi-Cola” ve daha sonra 1961’de “Pepsi” olarak tescillenmiştir. 1898 yılında Brandham tarafından Pepsinin ilk logosu tasarlanmıştır. 1950 yıllarında ise ülkedeki savaş karşıtı çabaları ölümsüzleştirmek adına logoya kırmızı, mavi ve beyaz renklerini eklemiştir. Markanın ismi sindirimi kolaylaştıran pepsin enziminden almaktadır.
LEGO
Usta marangoz Ole Kirk Kristiansen, 1932 yılında Billund, Danimarka’da işe, merdiven, el aletleri, ütü masası ve ahşap oyuncaklar üreterek başladı. Oğlu Godtfred Kirk Christiansen 12 yaşında üretime dahil oldu.1934 yılında ise bir isim olarak Danimarka diline ait “LEg GOdt” (“iyi oyunlar”) sözcüklerinden oluşan LEGO ismini kullanmaya başlayarak bir logo tasarladı. “LEGO” ismi Latincede birleştiriyorum anlamı taşımaktadır. Ancak şirket kurucuları bunun tamamen tesadüf olduğunu belirtmektedir.
McDONALD’S
Şirket, 1940 yılında Richard ve Maurice McDonalds’ın sahibi olduğu ve işlettiği bir barbekü restoranı olarak Oak Brook, Illinois, ABD merkezli olarak başladı. Şimdi 119 ülkede günde 68 Milyon müşteriye servis yapıyor. McDonald’s logosu tarihin en popüler amblemi olarak kabul edilir. Hatta Amerikan kültür emperyalizmi ile bağdaştılırdığı için küresel hakimiyetin bir işareti olarak da kabul edilir. 1960larda Jim Schindler tarafından tasarlanan logoya meşhur M harfinin dahil olması, yürüyen hamburger standını ayakta tutmak için kullandıkları kemerlerin M harfine benzemesi ile gerçekleşmiştir.
MERCEDES
Stuttgard, Baden-Württemberg’de, Ocak 1886’da efsanevi motor tasarımcısı Karl Benz tarafından ilk patentli motora sahip olarak kuruldu. Dünyanın en eski otomobil üreticisi ünvanını aldı. Markanın logosu ilk olarak, mühendis ve endüstriyel tasarımcı olan Gottlieb Daimler tarafından 1909 yılında kavramsallaştırıldı. Logo “kara, deniz ve havaya hükmetmek” gibi büyük bir anlamı olan, 3 sivri uçlu yıldızdan oluşmaktadır. 1909 yılında 2 adet kullanıldığı görülmüştür.
STARBUCKS
Jerry Baldwin, Gordon Bowker ve Zev Siegl tarafından Mart 1971’de kurulan kahve devi firmanın merkezi Seattle, Washington’dur. Günümüzde, 62 ülkede yaklaşık 20.891 mağaza ile dünyanın en büyük kahve zinciridir. Logosu tarihin en popüler ve anında tanınan logolarından biri olarak kabul edilir. İlk logo 1971 yılında tahtadan imal edildi. İki kuyruklu denizkızı, gücü ve baştan çıkarıcı kaliteyi temsil ediyordu. 1987 de Howard Schultz tarafından satın alındıktan sonra logo basitleştirdi. Yeşil renk ile tazelik ve eşsizlik vurgulanmak istendi. İleriki yıllarda ise ilk önce göbeği kadraj dışında kaldı, sonra da Starbucks’ın adını taşıyan daire kaldırıldı.
ADIDAS : Adidas’ın üç şeriti bir dağı sembolize edecek şekilde biraraya getirilmiş. Bu da sporcuların, başarı tepesine giden yolda çıkacakları basamakları ve zorlukları ifade eder.
VAKKO : Vitali ve Alber adlı iki kardeşin isimlerinin baş harflerini ve Hakko soyadının ‘kko’ kısmını birleştirerek oluşturduğu bir markadır.
OPEL : 21 Ocak 1863’te girişimce Adam Opel tarafından kuruldu. Opel, önceleri sadece dikiş makineleri ve bisiklet üretiyordu. 1899 yılında otomobil üretmeye başladı. Amblemdeki tekerlek güveni, şimşek ise hızı simgeliyor.
NTV : 1996 yılında Cavit Çağlar tarafından kurulan, Türkiye’nin ilk haber kanalı olan NTV’nin adı Çağlar’ın eşi olan Nergis Çağlar’dan gelmektedir. Açılımı ‘Nergis Televizyonu’dur.
FERRARI : Birçok insanın rüyalarını süsleyen Ferrari araçlarının logosundaki şaha kalkmış at, ilk olarak 1. Dünya Savaşı’nda savaş pilotluğu yapmış olan ve İtalyanların halk kahramanı olarak kabul ettiği Francesco Barracca tarafından kullanılmıştır. Bu sembolü uçağının gövdesine kazıyan Barracca’nın annesi olan Kontes, firmanın yaratıcısı Enzo Ferrari’ye bu sembolü logo olarak kullanmasının ona şans getireceğini söyler ve Enzo Ferrari de bunu kabul eder. Böylece ortaya bugün çoğu insanın rüyalarını süsleyen bu logo çıkmış olur. Ayrıca ferrari kelimesi İngilizcede ”nalbant” anlamına gelmektedir.
VODAFONE : Dünyanın 30 ülkesinde GSM operatörlüğü hizmeti veren dev telekomünikasyon şirketinin ismi; voice (ses) kelimesinden gelen VO, data ‘veri’ kelimesinden gelen DA ve phone kelimesinden esinlenilen FONE hecelerinin birleşmesinden oluşmuştur. Amblemi ise konuşma açmak anlamındaki ‘ (tırnak) sembolünden esinlenmiştir.
LACOSTE : Firmanın isim babası olan Fransız Rene Lacoste, ünlü bir tenisçi ve aynı zamanda modacıydı. 1926’daki şampiyonayı kazandığında üzerinde kendi tasarımı olan beyaz bir gömlek vardı. Bu gömlek, nemi tutmaya yarayan hafif kumaştan yapılmış bir gömlekti. 1927’deki Davis Kupası sırasında, timsah derisi bir bavul üzerine oynadığı bir bahis yüzünden Amerikan basını kendisine ‘timsah’ lakabını takmıştı. Arkadaşı Robert Geore, kortlarda giydiği kıyafete bir timsah resmi çizdi. Timsah logosuda böyle oluştu.
SHELL : Marcus Samuel, Londra’da doğa hayranlarına deniz kabukları satmak için küçük bir dükkan açtı. 1833’teki bu gelişmeden sonra, baba, dükkanında kendi işini yaparken Marcus’un oğlu, aydınlatma ve yemek pişirme için Uzakdoğu’ya gaz ihraç etme fikrini geliştirdi. 1892’de ilk tankerini tutarak 4 bin ton Rus gaz yağını Singapur ve Bangkok’a teslim etti.
AUDI : Amblemdeki dört yüzük araba birliği için bir araya gelip ittifak kuran dört firmayı simgeliyor. Audi ismi, firmanın eski yöneticilerinden olan mühendis August Horch tarafından verildi. Markaya kendi ismini vermeyen Horch, Latince’deki karşılığı olan Audi’yi buldu.
NIKE : Dünyanın en büyük markalarından biri olan Nike, adını aynı isimdeki Yunan zafer tanrıçası Nike’dan alır. Firma Jeff Johnson, bir gece rüyasında Yunan tanrısı Nike’ı görür. Patronu Phil Knight, ürettiği ürün için ‘Dimension 6’ adını kullanmayı düşünürken, bu rüya markanın isminin değişmesinde etkili olur. Ünlü spor mağazası Nike adını alırken, logo da 35 dolara bir öğrenciye yaptırılır. Logo, soldan sağa adım adım zafere koşan bir sporcuyu tasvir etmektedir.
MITSUBISHI : Üç kanatlı baklava şeklindeki amblemde, Samurai armasından esinlenilmiş (Samurai Erdemi). Firmayı kuran iki Japon aile, tercih ettikleri amblemin sorumluluk bilincini, centilmenliği ve cemiyetler arası uyumu simgelediğine işaret ediyor.
FANTA : Nazi Almanyası döneminde ortaya çıkan bir içecek olan Fanta, Coca-Cola’nın Almanya ekibi tarafından ismine kavuştu. Hayal güçlerini kullanarak isim bulmaya çalışan ekip Almanca’da “hayal gücü” anlamına gelen “Fantasie” kelimesi sayesinde pek de zorlanmadan ve hayal güçlerini kullanmak zorunda kalmadan Fanta ismini buldu.
AMAZON : Jeff Bezos sanal alışveriş şirketinin isminin alfabetik sırada önde çıkması için A harfiyle başlamasını istedi. Sözlükte isim ararken dünyanın en büyük nehri kabul edilen Amazon’da karar kıldı çünkü şirketinin de bir gün o kadar büyük olmasını istiyordu.
DYO: Ünlü boya markası DYO hakkında birçok fikir atılıp tutulmuştur bugüne kadar. Ancak markaya ismini veren asıl sözcükler ise “Durmuş Yaşar ve Oğulları” olmuştur. Markanın uzun hali ise Durmuş Yaşar ve Oğulları Boya ve Vernik Fabrikaları A.Ş.’dir.
CITROEN : Fransızların çift açılı çavuş amblemi, daha önce başka bir Citroen ürünü olan dişli çarklarda kullanılıyordu. 1919 yılında arba yapımına başlayan Fransızlar, ürettikleri ilk arabalarında da çift açılı amblemi kullanmayı uygun buldular.
SUBARU : Subaru'nun amblemi, 6 Japon araba üreticisinin birleşmesi ile ortaya çıktı. Oval içindeki 6 yıldız, bir araya gelen firmaları sembolize ediyor.
SEAT : Seat 90'lı yılların başında VW ile birleşince İspanyol araba yapımcısı, VW amblemin üstüne prestij, ilericilik ve dinamikliği simgeleyen büyük S harfini yerleştirdi.
MICHELIN: Edouard Michelin’in dikkatini 1984’te katıldığı bir fuarda üst üste yığılmış otomobil lastikleri çeker. “Kolları da olsa adama benzeyecek” der. Reklamcısına lastiklerden yapılmış adam çizimi siparişi verir ve markanın logosu haline gelecek olan ‘lastik adam’ böylece doğar.
DOVE : Logo yazısı ve simge güvercini hedeflediği açıktır. Yumuşaklığı ve saflığı temsil ediyor. Ayrıca logoda bulunan koyu mavi renk, güvenilirliği ve mükemmelliği temsil ediyor.
PEUGEOT: İlk başlarda testere ve testere levhaları üreten Peugeot; "bir aslan gibi güçlü" sloganıyla sattığı ürünlerdeki aslan amblemini daha sonra ürettiği arabalarda kullanmaya başlamıştır.
SKODA : Çek sembolü. Skoda'nın daire içindeki kanatlı ok, hayal eymeyi, itina göstermeyi, hız ve ilerlemeyi sembolize ediyor. Firma, kullandığı amblemle, bütün arabaların bu vasıflara sahip olduğunu göstermek istiyor.
ALFA ROMEO : Alfa Romeo amblem tasarımı, İtalya'nın Milano şehri ile ülkenin soylu ailesi Visconti etrafında dönüyor. Kırmızı haç soyluluğu, beyaz zemin halkı ve köylüleri simgeliyor. Taç giymiş engerek yılanı ise soylu Viscoti Ailesi'nin armasından alındı.
NISSAN : Markanın, daire içine yazılmış ismi, güneşin doğuşu ile Japon bayrağındaki beyaz zemin içindeki kırmızı noktayı simgeliyor. Amblem, dürüstlüğü ve samimiyeti sembolize ediyor.
LEVI’S : 24 yaşındaki Alman göçmeni Levi Strauss, New York’tan San Fransisco’ya az miktarda tekstil ürünüyle yola çıkar. Amacı ağabeyinin New York’taki tekstil işinin bir şubesini açmaktır. Gelişinden kısa bir süre sonra bir maden arayıcısı Strauss’un ne sattığını öğrenmek ister. Strauss ona çadır ve araba örtüsü için branda bezi olduğunu söyleyince “Pantolon getirmeliydin!” diyerek yeterince dayanıklı pantolon bulamadığından bahseder. Bunun üzerine, Levi Strauss 1873’te dikişli cep modelini kullanmaya başlar.
FENDI : Dünyaca ünlü elbise markası olan Fendi ismi İzmirli bir levanten aileden gelmedir. Ataları İzmir’de Efendizade ailesine mensup olan bu şahıs, Efendi kelimesinin başındaki E harfini atarak ürünlerine Fendi adını vermiş.
ROLEX : Rolex logosu firmanın kurucusu Hans Wilsdorf’un yaratıcılığı sayesinde ortaya çıkmış. İsmin üzerindeki taç, saat ustalığının işareti, beş parmak şeklindeki çıkıntılarda saat ustasının hünerli parmaklarını sembolize ediyor.
TÜRK HAVA YOLLARI : Logosu yaban kazlarından esinlenerek oluşturulmuştur.Yaban kazları çok uzun menzilli uçabilen kuşlardır. Bir uçuş firması için harika bir mesaj taşıyor elbette. Bu kuşların çok uzun menzilli uçabilmelerinin sebebi ise sürü halinde ve “V” şeklinde uçuyor olmaları. Yaban kazlarının “V” şeklinde uçmalarının sebebi ise birbirlerinin kanat çırpışları ile yarattıkları hava akımıyla sarfettikleri eforu minimum seviyeye indirmek. Aynı zamanda logonun yönünü değiştirerek “THY” yazılabilmektedir.
CARREFOUR: Logo ilk bakışta biraz anlamsız gelebilir. Çünkü ilk bakışta sadece birbirine zıt iki ok olarak anlaşılabilir. Aslında logonun ortasında bir de “C” harfi var. Fransızca olan “Carrefour” kelimesinin Türkçe karşılığı “kavşak, kesişme”dir. Dolayısıyla bütün olarak düşünüldüğünde “C” harfi ile “Carrefour” kelimesinin anlamını taşıyan oklar, bir bütün olarak logoya entegre edilmiştir.
SONY VAIO: Sony Vaio’nun logosuna baktığımızda ilk olarak modern bir yazı tipi görmekteyiz. Sony Vaio logosu analog ile dijital teknolojinin entegrasyonuna işaret ediyor: “VA” bir analog dalga oluştururken, “IO” ise yazılımın ABC’si sayılan ikili sayı düzeni 1 ve 0’ı simgeliyor!
TOBLERONE: Hepimizin çok sevdiği dünya ünlü çikolata markası Toblerone logosuna geldi sıra. Toblerone markası İsviçre’de yer alan ve yüksek dağları ile ünlü Bern kentinin bir markası. Şehrin diğer bir özelliği ise “Ayılar Şehri” olarak anılmasıdır. Toblerone logosuna bakıldığında Matterhorn dağlarının içinde gizli bir ayı silüeti görülmektedir.
VOLVO : Savaş tanrıçası Volvo arabalarını, İsveç'in çeliğini sembolize eden daire ve ok süslüyor. Amblemin yaratıcısının, demir silahlarla donatılmış savaş tanrısı Merih'i simgelediği figürde, aynı zamanda markanın sağlamlığına işaret ediyor.
SUZUKI : Suzuki amblemi, 300 güzel sanatlar akademi öğrencisini katıldığı bir tasarım yarışmasıyla ortaya çıktı. Firma yetkilileri, "Uzlaştırıcı" buldukları büyük "S" harfini, yüzlerce amblem arasından seçti. Amblem, 1961 yılından bu yana Suzuki markasını temsil ediyor.
RENAULT : Kübist baklava şekli. Renault baklava şeklinin bulunuşu 30'lu yıllara dayanıyor. Amblem klasik ve durgun şekli ile geleceği simgelyor. 1992 yılında küçük değişiklerle, şu an bütün Renault'larda kullanılan yeni bir tasarım yapıldı.
HYUNDAI : Logo, iki kişinin el sıkıştığı “H” harfiyle müşteri ve şirket arasında bir “köprü” olduğunu ve birlik ile bağlılık duygusunu simgeliyor. Hyundai kendi sitesinde “Hakkımızda” kısmında logosunun anlamını vurguluyor ve markanın ismi olmaktan çok daha ötesinde bir anlam taşıdığını belirtiyor. Markanın logosu zaman içinde değişmiş olsa da Hyundai’nin uyguladığı politika hiç değişmedi.
TOYOTA : Kurucusunun aslında otomobil üretmeden önce otomatik dokuma makinesi ürettiğinden bu işe minnet duyan Toyota, her ne kadar bu konuda resmi bir açıklama yapmamış olsa da, amblem tasarlanırken geçmişine atıfta bulunmak amacıyla İğne ve ipliğe benzer bir şekilde, 3 elipsten 6 harfli Toyota’nın yazılabildiği bir logo üretmiştir.